Väčšia časť projektu je v poriadku, máme však nasledujúce zásadné pripomienky. Zároveň pripomíname naše
staršie pripomienky z 18.6.2012, ku ktorým neevidujeme vyjadrenie.
Hurbanovo námestie
(situacia_2.4.pdf)
Odporúčame úplne vypustiť vodorovné značenie (piktokoridor a priechod pre cyklistov. Podľa slovenskej legislatívy
cyklisti nemajú na priechode pre cykistov prednosť.
Ak by tu cyklopriechod nebol, cyklisti by prechádzali v smere Obchodná - Kapucínska po hlavnej ceste. Cyklopriechod v danom mieste predstavuje skôr zhoršenie postavenia cyklistov. Naviac ide o upokojenú lokalitu zloženú z pešej zóny a zóny 30, bez tranzitnej dopravy, segregácia cyklistov do samostatného koridoru tu teda nemá zmysel.
Floriánske námestie
(situacia_2.2.pdf)
Prejazd v smere z centra vedie dosť neštandardne a neprehľadne stredom parkoviska. Viď obrázok:
Takéto riešenie vyžaduje
záber chodníka na ktorý sa majú posunúť parkovacie miesta, čo je
neakceptovateľné z hľadiska chodcov.
Okrem toho sú tu dva
nebezpečné kolízne body, prvý pri prejazde cez električkové koľaje, kde
cyklista dáva prednosť električke a následne križuje protiidúce autá (zrejme by mal mať pred nimi prednosť, keďže platí pravidlo pravej ruky), čo môže viesť ku kolíznym situáciám, keďže cyklista tu prichádza z neočakávanej strany. Ak by mal naopak dávať prednosť cyklista autám, nemá tu dostatočný vyčkávací priestor po prejazde trate.
Druhým problémom je výjazd z parkoviska do križovatky Blumentálska - Májkova, kde cyklista vychádza z priestoru medzi dvoma jednosmerkami priechodom pre cyklistov vedeným stredom križovatky. Cyklista tu má najhoršiu pozíciu (keďže je na priechode pre cyklistov, musí čakať, kým ho nejaký vodič idúci po ceste pustí, čo v tejto päťramennej križovatke môže byť problém), prejazd touto križovatkou navrhnutým spôsobom môže byť pre menej skúseného cyklistu problematický.
Súčasný prejazd pravým odbočením cez svetelnú križovatku a následné ľavé odbočenie z hlavnej cesty na Blumentálsku
je pre cyklistu
bezpečnejší a plynulejší ako navrhovaný. Keďže
návrh zároveň
redukuje priestor pre chodcov a vyžaduje si na to stavebné úpravy (aby sa autá dostali na chodník),
odporúčame projekt realizovať s vypustením tejto časti (a túto časť doriešiť).
Alternatívny spôsob riešenia Floriánskeho námestia
Súčasné šírkové usporiadanie (viď obrázok nižšie, kde je aj stav po realizácii oficiálneho návrhu):
2,05 m pozdĺžne parkovanie, 3,35 m jazdný pruh, 2,05 m pozdĺžne parkovanie, 3,55 m jazdný pruh, 4,4 m šikmé parkovanie = 15,4 m spolu
Ide o neefektívne využitie priestoru, dva jazdné pruhy obsluhujú dva pruhy na pozdĺžne a jeden na šikmé parkovanie. Úpravou dvoch pozdĺžnych parkovaní na šikmé alebo kolmé je možné zrušiť jeden jazdný pruh a len mierne (alebo vôbec nie) obmedziť počet parkovacích miest.
Výsledné usporiadanie by tak mohlo byť:
4,4 m parkovanie, 3,35 m jazdný pruh, 4,4 m parkovanie = spolu 12,15 m
Zostane teda 3,25 m, na ktoré sa bez problémov zmestí cyklista aj odstup od šikmo parkujúcich áut. Zároveň by cyklista nevchádzal do križovatky medzi dvoma výjazdami (v tom istom smere) z nej, ale išiel by pekne popri kraji ulice. Parkujúce autá pritom slúžia ako ochrana cyklistov pred idúcimi, cyklista ľahšie zastaví a návštívi priľahlé obchody, križovatkou prechádza vedľa chodcov a nie stredom križovatky. Takéto riešenie však nepotrebuje stavebné úpravy obrubníkov na parkovanie ani nezaberá chodníky.
Radlinského
Návrh posúva parkovacie miesta na chodník, čím uberá priestor chodcom. Posunutie vyvolá aj potrebu zmeny vodorovného značenia, ktoré bolo nedávno obnovované. Na uvoľnenom mieste však nevznikne ani cyklopruh, ale len koridor pre cyklistov, ktorý by sa zmestil aj do pôvodnej šírky jazdného pruhu. Dávame na zváženie, či má zmysel odkrojovať ďalší kus chodníka, keď prínos pre cyklistov je minimálny.