Projekt Rekonštrukcia povrchu cyklotrasy Podunajské Biskupice
v predloženej podobe nepovažujeme za vhodný.
Ako prvý dôvod vnímame to, že
ide o rekonštrukciu už vybudovanej existujúcej trasy,
pričom v Bratislave stále existuje veľké množstvo lokalít či problémových bodov, ktoré pre cyklistov neposkytujú ani úroveň, ako má táto trasa v súčasnom stave. Preto
považujeme za prioritné dobudovanie základnej siete pokrývajúcej mesto a zlepšovanie problémových a nedotiahnutých realizácií z minulosti až za sekundárnu. Obzvlášť v prípade, že projekt pohltí skoro 20% rozpočtu len na výmenu povrchu a nie na odstránenie omnoho vážnejších problémov na trase.
Druhým dôvodom je samotný rozsah navrhovanej rekonštrukcie, len výmena povrchu pri zachovaní pôvodného, nie veľmi procyklistického riešenia cyklotrasy.
Ak už má k rekonštrukcii tejto trasy dôjsť, dôrazne odporúčame prepracovanie projektu tak, aby sa odstránili existujúce zle, či dokonca nebezpečne riešené miesta.
V nasledujúcich bodoch uvádzame konkrétne problémy súčasného stavu.
Asfaltový povrch. Na poslednej komisii pre cyklistickú a pešiu dopravu bola prezentácia výhodnosti (cenovej aj z pohľadu trvanlivosti) cementobetónového krytu. Preto navrhujem zvážiť jeho použitie na tejto trase. To samozrejme má zmysel len pri definitívnom vedení cyklotrasy, keďže najmä križovania s ostatnými komunikáciami sú dnes nevyhovujúce.
Stav povrchu nevnímame ako hlavný problém na trase. Tým je skôr nevhodné kľukaté vedenie po chodníkoch, križovanie vjazdov do dvorov, chýbajúce priechody pre cyklistov a pod. Rekonštrukcia by sa mala zamerať skôr na zlepšenie použiteľnosti trasy, aby sa nevyhodili peniaze za niečo, čo nebude masovo používané. Ako príklad uvádzame obrázky zo StreetView:
foto 1 a
foto 2. Cyklisti idú aj napriek existujúcej cyklotrase po vozovke, nakoľko je to rýchlejšie a hlavne bezbariérové (bez prekonávania obrubníkov, zosadania z bicykla)
foto 3 Cyklisti idúci po cyklotrase - ide o "rodinných" cyklistov, ktorí preferujú jazdu po chodníku pred jazdou po ceste. Treba však zároveň spomenúť, že jednak v tomto úseku existujú bezbariérové nájazdy na chodník a tiež, že cyklisti porušujú pravidlá cestnej premávky, keďže prechádzajú cez priechod pre chodcov. Priechod pre cyklistov tu totiž neexistuje, čo je znakom zlého návrhu trasy.
Z hľadiska cyklistov (ale ani chodcov) je zlé riešenie, keď cestička pre cyklistov (chodník) chodí hore dole pri každom vjazde do dvora (mimo cestu). To umožňuje rýchly a pohodlný prejazd menšine (obyvateľ miesta mimo cestu) a komplikuje život väčšine (cyklisti na trase). Pre chodcov je problém aj v zime, pri námraze sa tu ľahko môžu šmyknúť. Príklad:
foto
Priechody pre chodcov na cyklotrase namiesto priechodov pre cyklistov:
foto 1foto 2foto 3 - naviac bariérový s obrubníkmi
foto 4 - cyklisti fakticky porušujú predpisy, keďže trasa je zle navrhnutá
foto 5 - Cyklotrasa na 50 m prerušená zvislám značením, vodorovné zostáva, naviac trasa nevedie priamo, ale najskôr odbočuje do bočnej ulice.
Úzke cyklopruhy cez rozbité krajnice, pritom na ceste je dosť miesta, stačilo by posunúť/zúžiť jazdné pruhy pre autá:
fotoStĺpy v cyklopruhu:
foto
Chodník so stĺpom v strede. Kade pôjdu chodci?
foto
Jedno z mála pozitív, pekný priechod pre cyklistov. Akurát napojenie nie je do cyklopruhu ale na chodník:
foto
Stĺp v cyklopruhu
foto
Tu majú stĺp v pruhu aj chodci aj cyklisti, aspoň si nebudú závidieť:
foto
Zase stĺp, pritom išlo o rekonštrukciu križovatky a stĺpy sa osádzali nanovo - do cyklopruhu.
foto
Prečo sa stĺpy nedávajú do stredu pruhov pre autá, ale do cyklopruhov áno?
foto