Naše pripomienky (aj na
http://www.cyklokoalicia.sk/cyklotrasa-orenburska-odeska/).
Cyklopruh na ľavej strane vozovkyOdeská aj Orenburská sú jednosmerky, ale cyklisti sú tu vedení cyklopruhom po ich ľavej strane. Existuje na ľavostranné vedenie cyklopruhu špeciálny dôvod? Ak je to zastavenie alebo státie motorových vozidiel, tak to je v jednosmernej ulici možné aj na ľavej strane vozovky.
Dôsledkom takéhoto vedenia cyklopruhu sú neprehľadné situácie na križovatkách, keďže cyklista sa nenachádza na pravom okraji vozovky, kde je prirodzene očakávaný. Napr. v križovatke Orenburská – Učiteľská prechádza z ľavej strany Orenburskej na pravú stranu Učiteľskej priechodom pre cyklistov. Cyklista tak musí dávať prednosť úplne každému. Ešte aj autám odbočujúcim tým istým smerom vľavo z Orenburskej na Učiteľskú, keďže na priechode pre cyklistov neplatí prednosť cyklistov.
Obr. 1: Križovatka Orenburská – UčiteľskáVedenie cyklopruhu po ľavej strane má nevýhodu aj v tom, že prípadné vzájomné predbiehanie cyklistov sa deje sprava.
Cyklopruhy na Vetvárskej sú pritom vedené po pravej strane.
Navrhujeme preto viesť všetky cykopruhy jednotne po pravej strane vozovky.Šírky cyklopruhovCyklopruh má konštantne 1,5 m. Zvyšný pruh pre autá má od 3,73 až po 4,34 m. Pripomíname, že pri zastavení aj státi je nutné nechať aspoň 3 metre voľné, legálne zastavenie vozidla preto na tejto ulici nebude možné – pri šírke vozidla 1,6 m by pri maximálnej šírke jazdného pruhu 4,34 m zostalo voľné len 2,74 m.
Navrhujeme preto ešte preskúmať rozšírenie cyklopruhu na 2 m na úkor zbytočne širokého jazdného pruhu, čo umožní vzájomné predbiehanie cyklistov a ich bezpečnejšiu jazdu.CyklopriechodyMedzi jednotlivými úsekmi cyklopruhov sú v križovatkách cyklopriechody. Cyklopriechody by však mali byť na križovatkách samostatných cestičiek pre cyklistov s cestami. Samotný cyklopruh môže viesť aj cez križovatku bez prerušenia (príklad z ČR). Otázna je aj prednosť cyklistov na priechode, v §55 zákona 8/2009 sa píše:
Pred vjazdom na priechod pre cyklistov sa cyklista musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. Cyklista môže prechádzať cez vozovku, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonúti ich vodičov k zmene smeru alebo rýchlosti jazdy. Na priechode pre cyklistov sa jazdí vpravo.
Vyznačovanie cyklopriechodov medzi cyklopruhmi teda zhoršuje podmienky pre cyklistov – ich prednosť v prípade jazdy po hlavnej ceste sa teda stáva diskutabilnejšou – nesmú donútiť vodičov (hoci aj z vedľajšej cesty) k zmene smeru alebo rýchlosti jazdy. prirodzenú stopu. Priamo z kontextu zákona vyplýva, že cyklopriechody slúžia na prejazd cyklistov cez vozovku (teda z jednej cestičky pre cyklistov na druhú), nie na jazdu vo vozovke (teda z jedného cyklopruhu do druhého).
Viaceré cyklopriechody sú naviac primknuté k priechodom pre chodcov a sú mimo optimálnu stopu, cyklista tak v križovatke doslova “kľučkuje”. Pri jazde z Trojičného námestia k stanici musí cyklista na križovatke Staromlynskej a Odeskej najskôr prejsť cez priechod pre cyklistov a dať prednosť autám idúcim zo Staromlynskej, následne vyjsť na chodník (!), otočiť sa o 90 stupňov vľavo, prejsť cez cyklopriechod cez Odeskú (a dať prednosť autám do nej vchádzajúcim) a za priechodom sa otočiť o 90 stupňov vpravo. Oproti dnešnému stavu (priama jazda po hlavnej ceste popri pravom okraji vozvovky) je to výrazné zhoršenie plynulosti aj bezpečnosti cyklistickej dopravy.
Obr. 2: Križovatka Odeská – Učiteľská – Staromlynská – VetvárskaOdporúčame preto namiesto cyklopriechodov viesť cyklistov cez križovatky cyklopruhmi, ktorý budú v priestore križovatky podfarbené.Obr. 3: Križovatka Orenburská – Dvojkrížna