historicky_okruh-sturove_nam.pdf
B1 Priechod pre chodcov cez nábrežnú komunikáciu, navrhujeme vypustiť z projektu značky C16 Zosadni z bicykla. Zdôvodnenie:
- Tento projekt má vybudovať cyklistickú trasu, nie pridávať značky zosadni z bicykla. Povinnosť zosadnúť z bicykla na priechode pre chodcov vyplýva priamo z pravidiel cestnej premávky. Osádzanie značiek Zosadni z bicykla len upozorňuje na nevyriešenie problémového miesta a zvyšuje náklady na výstavbu, nedáva cyklistom žiadnu pridanú hodnotu z hľadiska bezpečnosti alebo použiteľnosti trasy.
B2 Navrhujeme vypustiť cestičku pre cyklistov okolo pamätníka Ľ. Štúra a nahradiť ju piktokoridorom pozdĺž električkovej trate (na západnej strane námestia). Piktokoridor smerom z centra k Dunaju je možné ukončiť ešte pred električkovou zastávkou. Zdôvodnenie:
- Ide o pešiu zónu, teda nie o extrémne nebezpečný priestor, kde by bolo nutné budovať samostatnú cestičku pre cyklistov. V pešej zóne treba minimalizovať segregačné opatrenia.
- Priestor okolo pamätníka slúži hlavne pre chodcov (turisti, zhromažďovanie), vnesenie novej dynamickej dopravy do tohto priestoru negatívne ovplyvní túto funkciu.
B3 Ak má viesť trasa okruhu po nábreží (Cyklokoalícia preferuje prirodzenejšiu trasu po Paulínyho ulici), treba pre cyklistov vyriešiť aj najnebezpečnejšie miesto - prechod cez komunikáciu na nábreží. Ak cez tento priechod majú chodiť cyklisti pešo, nemožno hovoriť o cyklistickej trase, ale o pešej trase. Navrhujeme tu vyznačiť priechod pre cyklistov primknutý k priechodu pre chodcov (cez hlavnú cestu pre oba smery jazdy cyklistov, cez električkovú trať pre cyklistov idúcich z centra k Dunaju). Zároveň je vhodné nastaviť svetelnú signalizáciu tak, aby bol možný prechod chodcov aj prejazd cyklistov bez vyčkávania na stredovom ostrovčeku.
B4 Na Mostovej aj Jesenského navrhujeme vedenie piktokoridoru po električkovej trati. Zároveň navrhujeme viesť aj druhý smer okruhu (Kamenné námestie - Nový most) po Jesenského ulici. Zdôvodnenie:
- Električková trať je prirodzený dopravný koridor, cyklisti v tomto priestore budú viac očakávaní ako v priestore medzi vjazdom do garáží a parčíkom pred Redutou alebo pred SND, ktorý slúži primárne chodcom a na rôzne podujatia.
- Jesenského ulica v smere k SND je menej frekventovaná a prehľadnejšia (bez zaparkovaných áut) ako Gorkého, v časti medzi Štúrovou a Komenského námestím je priestor aj na vyznačenie samostatného cyklistického pruhu.
historicky_okruh_kamenne_namestie+gorkeho.pdf
C1 Otázna je nutnosť vyznačenia priestorov pre cyklistov, nakoľko svetelná signalizácia je momentálne vypnutá a je dosť možné, že ani zapnutá nebude. Priestory pre cyklistov na križovatkých neriadených svetelnou signalizáciou nemajú význam. Paradoxne sa tak môže stať, že prvý priestor pre cyklistov na Slovensku bude použitý na križovatke, kde byť nemá a na blízkych svetelne riadených križovatkách vyznačený nebude.
C2 Priestor pre cyklistov pred Manderlákom v pravom odbočení z Námestia SNP na Štúrovu odporúčame vypustiť v každom prípade, tu nie je CSS ani fyzicky prítomná.
C3 Povoliť pravé odbočenie zo Špitálskej na Nám. SNP - doplniť pod značkou B27a text na značke E12 "okrem MHD" o cyklistov. Zdôvodnenie:
- Vjazd cyklistom na Nám. SNP cez priechod pre cyklistov návrh umožňuje, je preto vhodné povoliť odbočenie aj z opačnej strany.
C4 Na východnej strane sa nachádza dvojica značiek C12 a C18. Navrhujeme značku C18 vypustiť, zo značky označujúcej cestičku pre cyklistov a chodcov so zmiešaným pohybom vyplýva, že vyhradená cestička pre cyklistov končí.
C5 Cyklistické časti priechodov odporúčame podfarbiť zelenou farbou.
C6 Cca 7-10 m pred priechodom z Laurinskej v smere zo Špitálskej vybudovať nájazd z vozovky na chodník (a odstrániť/presunúť stĺpiky) tak, aby bolo možné spomalenie a odbočenie cyklistov do pešej zóny bez nutnosti brzdenia vo vozovke. Po povolení protismernej jazdy cyklistov po Dunajskej bude tento nájazd možné využiť aj na nepriame odbočenie vľavo na Dunajskú.
C7 Povoliť pravé odbočenie zo Štúrovej do Jesenského - doplniť pod značkou B27a text na značke E12 "okrem MHD" o cyklistov. Zdôvodnenie:
- Vjazd cyklistom na Jesenského povolený je, samotné odbočenie však nie.
C8 Pred Luxorkou zmenšiť navrhovanú šírku jazdného pruhu zo Štúrovej na Špitálsku z 3,68 m na max. 3 m. Zároveň zväčšiť odstup cyklopruhu od parkovacích miest z 0,5 m na min 1,18 m. Zdôvodnenie:
- Jazdný pruh šíroký 3,68 m dosahuje takmer diaľničné parametre, v priestore zóny 30 však psychologicky zvádza na rýchlu jazdu. Naopak užší pruh sa používa ako prostriedok na spomalenie jazdy.
- Polmetrový odstup od parkujúcich vozidiel je úplné minimum, v prípade náhleho úplneho otvorenia dverí nedostatočný a nebezpečný pre idúceho cyklistu.
C9 Piktogramy na Gorkého nie je potrebné realizovať v celej dĺžke ulice, stačí na začiatku a na križovatkách).