Diskusné fórum Diskusné fórum

Prvý historický okruh

Historický okruh - projekty križovatiek

Prepínač

RE: Historický okruh - projekty križovatiek
Odpoveď
14.6.2012 10:22 ako reakcia na Michal Feik.
Pripomienky a postrehy k jednotlivým projektom križovatiek:
historicky_okruh-rybne_nam.pdf
A1. Navrhujeme zachovať súčasnú polohu trasy v priestore pri morovom stĺpe a na rampe na Nový most, najmä zachovať obchádzanie morového stĺpu zo západnej strany a nie preložiť trasu na východnú stranu. Takisto odporúčame zachovať vedenie cyklotrasy na rampe na Nový most na západnej strane ako v súčasnosti.  Zdôvodnenie:
- Vedenie cyklotrasy východne od morového stĺpu nerešpektuje prirodzenú trasu cyklistického pohybu (najmä v smere Nový most - Židovská), čo zvyšuje šancu jej ignorovania používateľmi.
- Východne od morového stĺpu sa príležitostne usporiadavajú rôzne akcie a bývajú tu umiestnené stánky rôznych predajcov, cyklotrasa by bola v konflikte s touto funkciou.
- Cyklotrasa sa kľukatí a zbytočne križuje pešie koridory, čím sa zvyšuje množstvo kolíznych bodov medzi chodcami a cyklistami.
- Cyklista schádzajúci z lávky Nového mosta smerom na Židovskú ide prirodzene rovno, resp. doprava odbočuje oblúkom s väčším polomerom, ako má navrhnutá trasa. V navrhnutom riešení môže rozbehnutému cyklistovi z mosta do cesty vbehnúť cyklista prichádzajúci sprava od Dunaja - ide o neprehľadnú zákrutu, je v nej umiestnený reklamné zariadenie. Súčasná trasa je tu práve z tohto dôvodou vedená väčším oblúkom. Takisto k lepšiemu rozhľadovému uhlu prispieva súčasné vedenie cyklotrasy po západnej strane rampy, čím sa zväčšuje rozhľadový uhol v tomto problémovom bode a naviac sa cyklotrasa, ktorá ide po západnej lávke Nového mosta, opäť zbytočne nekrižuje s chodcami.
A2. Oceňujeme rozšírenie súčasného priechodu pre chodcov o časť pre cyklistov. Lepšie by však bolo pre cyklistov vybudovať úplne nový priechod (cca 1 meter západne) a neredukovať šírku priechodu pre chodcov, ktorý je už v súčasnosti dosť vyťažený.
A3. Navrhujeme upraviť signálny plán križovatky tak, aby ju bolo možné prekonať na jeden raz bez zastavovania na stredových ostrovčekoch. Zdôvodnenie:
- Ostrovčeky sú nedostatočne veľké na množstvo chodcov, ktoré ich používa, stáva sa, že chodci čakajú na zelenú na električkovej trati alebo na ceste.
- Chodci v snahe stihnúť spoj MHD (najmä linku 70 na zastávke na nábreží pri prestupe z autobusov spod Nového mosta) prebiehajú na červenú, keďže cez prvé dva semafóry prejdú a na treťom dostanú červenú.
- Ostrovčeky nemajú dostatočnú dĺžku na zastavenie bicykla s detským vozíkom, vozík môže zostať vo vozovke resp. na koľajovej trati.
- Neosádzať pri Bibiane zvislé značky A14 upozorňujúcu na chodcov - vizuálne znehodnotia priestor historického centra a vytvoria bariéru v pešom pohybe. Keďže ide o pešiu zónu, je povinnosť dbať na chodcov samozrejmosťou. Ak je naozaj nutné zvlášť na tomto mieste upozorniť na chodcov, treba voliť skôr vodorovné značenie A14, prípadne prerušenie cyklistického pruhu cca 10 m z oboch strán zúženého priestoru (bez zvislých značiek).

Jožo Schwarz
Cyklokoalícia

RE: Historický okruh - projekty križovatiek
Odpoveď
14.6.2012 22:09 ako reakcia na Michal Feik.
historicky_okruh-sturove_nam.pdf
B1 Priechod pre chodcov cez nábrežnú komunikáciu, navrhujeme vypustiť z projektu značky C16 Zosadni z bicykla. Zdôvodnenie:
  • Tento projekt má vybudovať cyklistickú trasu, nie pridávať značky zosadni z bicykla. Povinnosť zosadnúť z bicykla na priechode pre chodcov vyplýva priamo z pravidiel cestnej premávky. Osádzanie značiek Zosadni z bicykla len upozorňuje na nevyriešenie problémového miesta a zvyšuje náklady na výstavbu, nedáva cyklistom žiadnu pridanú hodnotu z hľadiska bezpečnosti alebo použiteľnosti trasy.
B2 Navrhujeme vypustiť cestičku pre cyklistov okolo pamätníka Ľ. Štúra a nahradiť ju piktokoridorom pozdĺž električkovej trate (na západnej strane námestia). Piktokoridor smerom z centra k Dunaju je možné ukončiť ešte pred električkovou zastávkou. Zdôvodnenie:
  • Ide o pešiu zónu, teda nie o extrémne nebezpečný priestor, kde by bolo nutné budovať samostatnú cestičku pre cyklistov. V pešej zóne treba minimalizovať segregačné opatrenia.
  • Priestor okolo pamätníka slúži hlavne pre chodcov (turisti, zhromažďovanie), vnesenie novej dynamickej dopravy do tohto priestoru negatívne ovplyvní túto funkciu.
B3 Ak má viesť trasa okruhu po nábreží (Cyklokoalícia preferuje prirodzenejšiu trasu po Paulínyho ulici), treba pre cyklistov vyriešiť aj najnebezpečnejšie miesto - prechod cez komunikáciu na nábreží. Ak cez tento priechod majú chodiť cyklisti pešo, nemožno hovoriť o cyklistickej trase, ale o pešej trase. Navrhujeme tu vyznačiť priechod pre cyklistov primknutý k priechodu pre chodcov (cez hlavnú cestu pre oba smery jazdy cyklistov, cez električkovú trať pre cyklistov idúcich z centra k Dunaju). Zároveň je vhodné nastaviť svetelnú signalizáciu tak, aby bol možný prechod chodcov aj prejazd cyklistov bez vyčkávania na stredovom ostrovčeku.

B4 Na Mostovej aj Jesenského navrhujeme vedenie piktokoridoru po električkovej trati. Zároveň navrhujeme viesť aj druhý smer okruhu (Kamenné námestie - Nový most) po Jesenského ulici. Zdôvodnenie:
  • Električková trať je prirodzený dopravný koridor, cyklisti v tomto priestore budú viac očakávaní ako v priestore medzi vjazdom do garáží a parčíkom pred Redutou alebo pred SND, ktorý slúži primárne chodcom a na rôzne podujatia.
  • Jesenského ulica v smere k SND je menej frekventovaná a prehľadnejšia (bez zaparkovaných áut) ako Gorkého, v časti medzi Štúrovou a Komenského námestím je priestor aj na  vyznačenie samostatného cyklistického pruhu.
historicky_okruh_kamenne_namestie+gorkeho.pdf
C1 Otázna je nutnosť vyznačenia priestorov pre cyklistov, nakoľko svetelná signalizácia je momentálne vypnutá a je dosť možné, že ani zapnutá nebude. Priestory pre cyklistov na križovatkých neriadených svetelnou signalizáciou nemajú význam. Paradoxne sa tak môže stať, že prvý priestor pre cyklistov na Slovensku bude použitý na križovatke, kde byť nemá a na blízkych svetelne riadených križovatkách vyznačený nebude.

C2 Priestor pre cyklistov pred Manderlákom v pravom odbočení z Námestia SNP na Štúrovu odporúčame vypustiť v každom prípade, tu nie je CSS ani fyzicky prítomná.

C3 Povoliť pravé odbočenie zo Špitálskej na Nám. SNP - doplniť pod značkou B27a text na značke E12 "okrem MHD" o cyklistov. Zdôvodnenie:
  • Vjazd cyklistom na Nám. SNP cez priechod pre cyklistov návrh umožňuje, je preto vhodné povoliť odbočenie aj z opačnej strany.
C4 Na východnej strane sa nachádza dvojica značiek C12 a C18. Navrhujeme značku C18 vypustiť, zo značky označujúcej cestičku pre cyklistov a chodcov so zmiešaným pohybom vyplýva, že vyhradená cestička pre cyklistov končí.

C5 Cyklistické časti priechodov odporúčame podfarbiť zelenou farbou.

C6 Cca 7-10 m pred priechodom z Laurinskej v smere zo Špitálskej vybudovať nájazd z vozovky na chodník (a odstrániť/presunúť stĺpiky) tak, aby bolo možné spomalenie a odbočenie cyklistov do pešej zóny bez nutnosti brzdenia vo vozovke. Po povolení protismernej jazdy cyklistov po Dunajskej bude tento nájazd možné využiť aj na nepriame odbočenie vľavo na Dunajskú.

C7 Povoliť pravé odbočenie zo Štúrovej do Jesenského - doplniť pod značkou B27a text na značke E12 "okrem MHD" o cyklistov. Zdôvodnenie:
  • Vjazd cyklistom na Jesenského povolený je, samotné odbočenie však nie.
C8 Pred Luxorkou zmenšiť navrhovanú šírku jazdného pruhu zo Štúrovej na Špitálsku z 3,68 m na max. 3 m. Zároveň zväčšiť odstup cyklopruhu od parkovacích miest z 0,5 m na min 1,18 m.  Zdôvodnenie:
  • Jazdný pruh šíroký 3,68 m dosahuje takmer diaľničné parametre, v priestore zóny 30 však psychologicky zvádza na rýchlu jazdu. Naopak užší pruh sa používa ako prostriedok na spomalenie jazdy.
  • Polmetrový odstup od parkujúcich vozidiel je úplné minimum, v prípade náhleho úplneho otvorenia dverí nedostatočný a nebezpečný pre idúceho cyklistu.
C9 Piktogramy na Gorkého nie je potrebné realizovať v celej dĺžke ulice, stačí na začiatku a na križovatkách).

RE: Historický okruh - projekty križovatiek
Odpoveď
20.6.2012 9:42 ako reakcia na Michal Feik.
Pripomienka ku Kamennému námestiu (doplnok k pripomienkam Cyklokoalície):
Chýba legalizácia ľavých odbočení pre cyklistov: Štúrova -> Nám. SNP a Nám. SNP -> Špitálska.
Vzhľadom na vypnutú svetelnú signalizáciu sa postupne "uvoľňuje" dopravné správanie na Kamennom námestí. Už dnes využívajú tieto odbočenia cyklisti, ale napríklad aj policajné autá alebo prešporáčik. Nie je potrebné osobitné vodorovné značenie, stačí upraviť zvislé. Treba počítať s tým, že nie všetci cyklisti pôjdu okľukou cez navrhovaný priechod pre cyklistov, ale využijú možnosť jazdy v priestore koľajníc.